HitsNL bouwt gestaag verder

woensdag 12 september 2018 - 16:22

Sinds de start van HitsNL in november 2015 heeft het streamingplatform dat zich focust op Nederlandstalig product zich enorm doorontwikkeld. Met onder meer een op Facebook gericht tv-kanaal wordt de groeiende achterban bediend. De volgende stap is Club HitsNL, dat de leden toegang geeft tot allerlei extra’s.

Streamingdienst HitsNL is een samenwerking tussen alle Nederlandse muziekmaatschappijen, die voor deze dienst hun Nederlandstalig repertoire hebben ontsloten. Onder meer Universal Music, Cloud9Music, Berk Music, Dino Music, Cornelis Music, Heartselling en NRGY Music zijn bij de dienst aangesloten. Voor € 3,99 per maand biedt HitsNL onbeperkt toegang tot een vrijwel compleet aanbod aan Nederlandstalige muziek.

Het streaminglandschap ontwikkelt zich op een weerbarstige manier. Tom Peters, initia-tiefnemer van HitsNL, merkt bijvoorbeeld dat liefhebbers van bepaalde genres soms moeite hebben hun muziek bij de grote spelers te vinden. “HitsNL doet precies wat de naam belooft: hier hoort de gebruiker het Nederlandstalige repertoire dat hij of zij wil horen. De doelgroep is er, dat bewijst de manier waarop we inmiddels op sociale media als Facebook worden gevonden. Het is echter ook een traditionele doelgroep, die waarschijnlijk als laatste de overstap van fysiek naar streaming maakt. De gebruikers die zich aanmelden, blijven geabonneerd. Nieuwe aanwas aan ons binden blijkt een geleidelijk proces.”

Betrouwbaar merk

Het online tv-kanaal van HitsNL, waarop elke donderdag de HitsNL Top 30 te zien is, is daartoe volgens Peters een succesvol middel. “Je ziet de reacties toenemen, je ziet het aantal keren dat iets gedeeld wordt groeien. Met HitsNL willen we een betrouwbaar merk in de markt zetten, door als platform breed aanwezig te zijn op de plekken waar de doelgroep zit. Het hoeft nog niet altijd direct tot een abonnement te leiden, maar men moet weten dat we er zijn, en een goed gevoel bij HitsNL hebben.”

Dat laatste moet ook het dit jaar te lanceren Club HitsNL gaan geven. Liefhebbers van Nederlandstalige muziek kunnen gratis lid worden. “Met Club HitsNL willen we onze doelgroep steviger aan ons binden”, aldus Peters. “Voor leden hebben we leuke win- of kortingsacties op concertkaarten of cd’s. Deze doelgroep is daar zeker nog in geïnteresseerd. Het is weliswaar nog geen abonnement op HitsNL, maar we verhogen op deze manier wel de naamsbekendheid en het vertrouwen in het platform.”

De drempel verlagen

Abonnees van streamingdienst HitsNL worden automatisch premium lid van Club HitsNL; dit biedt hun nog meer voordelen dan de gratis abonnees. “We willen op alle fronten de drempel om lid te worden verlagen. Dat doen we enerzijds met content: HitsNL krijgt steeds vaker de primeur bij nieuwe Nederlandstalige singles, en als platform zijn we actief aanwezig op sociale media, waar we nieuws, clips en de Hits NL tv-uitzendingen posten. Anderzijds doen we dat door de doelgroep te activeren, te enthousiasmeren en op de hoogte te houden zonder onszelf aan hen op te dringen. HitsNL wil open en toegankelijk zijn. Je merkt dat labels het platform daardoor ook hebben gevonden, er wordt waarde gehecht aan de Super Tip [het HitsNL-equivalent van een Alarmschijf, red.] en men gunt ons primeurtjes. Groeiprognoses hebben we losgelaten, maar we hebben een jaar of zes uitgetrokken om van HitsNL een succes te maken. Na ruim drie jaar kan ik stellen dat we prima op weg zijn.”