Lukassen Produkties is een ‘boekingskantoor plus’

woensdag 12 september 2018 - 16:19

Nu de economie weer is aangetrokken, heeft live-entertainment in de volledige breedte een vlucht genomen. Lukassen Produkties ziet dat de artiesten voor wie ze werken het drukker hebben dan ooit. De toegenomen vraag uit de markt betekent echter niet dat het bedrijf rustig achterover kan leunen.

Over een paar jaar bestaat Lukassen Produkties zestig jaar. Het bedrijf heeft het zo lang kunnen uithouden omdat het altijd is blijven anticiperen, vertelt algemeen directeur Leon Lukassen. “Het aanvoelen van de markt, zien waar kansen liggen voor de artiesten die je vertegenwoordigt. Transparantie is daarbij ook een groot goed: iedereen met wie wij zakendoen weet exact waar hij of zij aan toe is. We betalen iedereen binnen twee dagen uit. Je merkt dat die betrouwbaarheid ervoor zorgt dat mensen graag met ons werken.”

Vandaar ook dat Lukassen Produkties zichzelf graag omschrijft als ‘boekingskantoor plus’. Het bedrijf levert management, organiseert evenementen in opdracht en is (mede)verantwoordelijk voor eigen producties als het rondreizende Mega Piraten Festijn, het dit jaar gelanceerde Boer On Toer en de inmiddels legendarische artiestenreizen naar zonnige oorden. “Nu zijn we in de gelukkige positie dat de boekingen vanzelf binnenstromen, maar wij willen ook zeker weten dat we door kunnen als de economie even wat minder draait. Dan is het fijn om eigen concepten te hebben.” 

Terug naar Turkije

Lukassen Produkties is niet de enige die artiestenreizen organiseert, maar was wel een van de eerste partijen die daar serieus werk van maakte. “Juist in de tijd dat je de effecten van de crisis merkte in het aantal reguliere boekingen, zijn wij zulke reizen gaan organiseren. Anticiperen op de omstandigheden, ook toen. Daarbij hebben we altijd de hoogste kwaliteit nagestreefd. Dat maakt dat het publiek graag met onze reizen meegaat en dat ook de artiesten het fijn vinden. Ze weten dat alles goed geregeld is en ze met een professioneel geschoten videoclip weer naar huis gaan. Dat zijn dingen waarin wij ons onderscheiden.”

De belangstelling vanuit het publiek blijft enorm. De afgelopen jaren is de muziekreis op het Griekse eiland Kos neergestreken, vanwege de onstuimige situatie in Turkije. “Maar volgend jaar gaan we weer terug naar Turkije. Hoewel de verkoop nog niet is begonnen, krijgen we al zo veel aanvragen dat we er vrij zeker van zijn dat we voor het eind van het jaar gaan uitverkopen.”

Nieuwe concepten

Lukassen ziet dat er binnen de reguliere boekingen verschillende ontwikkelingen hebben plaatsgevonden. De feest-dj heeft definitief zijn plek ingenomen naast livebands en zangers, maar ook de oude rotten in het vak, zoals Imca Marina en Koos Alberts (hoewel die laatste om gezondheidsredenen optredens heeft moeten afzeggen), zijn populairder dan ooit. “Koos Alberts had dit jaar zijn beste agenda sinds tien jaar. Populariteit gaat in golven.”

Ook in tijden dat het goed gaat blijft Lukassen Produkties nieuwe concepten bedenken, die lang mee moeten gaan. “Boer On Toer is ons meest recente concept. Boerenrock blijft in bepaalde regio’s onverminderd populair en heeft net even een andere doelgroep dan bijvoorbeeld de Mega Piraten Festijnen. Boer On Toer koppelt Happy Høken van het dj-duo Beatcrooks aan een Poar Neem’n-show en een optreden van Mooi Wark. We hebben het eerder dit jaar een keer naast het Mega Piraten Festijn neergezet en doen er later dit jaar nog eentje op eigen kracht. Volgend jaar mikken we hiermee op vier stops in het land. Er zitten meer van zulke concepten in de pijplijn, we hebben ideeën genoeg!”