Nederlands product groeit en bloeit op Buma NL

woensdag 12 september 2018 - 16:42

Het gaat goed met de Nederlandse muziekindustrie, en dat succes is voor een groot deel te danken aan nationale artiesten. Nederlandse rappers, zangers en rockers staan samen hoog in de albumhitlijsten en zullen tijdens Buma NL ongetwijfeld dat succes gaan vieren. Daarnaast worden er tijdens Buma NL interactieve panels, discussies, masterclasses en showcases georganiseerd.

De Nederlandse muziekindustrie zit weer flink in de lift. Waar in het verleden internationaal product goeddeels verantwoordelijk was voor de omzetten van de muziekindustrie, zijn het anno 2018 vooral artiesten van eigen bodem die de boel aanjagen. De in juni gepresenteerde NVPI Agenda laat er geen misverstanden over bestaan. De algehele markt zit in de lift, maar let vooral eens op de top 10 van best scorende albums van het afgelopen jaar. Tweemaal de onvermijdelijke Ed Sheeran, eenmaal Drake, maar verder alleen maar Nederlandse producties. Zeven van de tien best scorende albums zijn Nederlandse producties – en dat gaat van pop (Marco Borsato) naar hiphop (Lil’ Kleine) en van kinderproduct (Kinderen Voor Kinderen) naar rock (Kensington). Van die zeven platen zijn er zes Nederlandstalig. In de top 10 van best scorende singles staan vijf Nederlandse – en ook Nederlandstalige – producties, in dit geval alleen hiphop. Maar dat was 2017; over 2018 zal het landschap ook daar veel breder zijn. Al is het alleen maar door het immense succes van de BLØF-hit Zoutelande, sinds 23 juli jl. de grootste Nederlandstalige hit aller tijden in de Mega Top 50. Het kwam 18 november 2017 de lijst binnen en stond van 27 januari tot 7 april vrijwel onafgebroken op de eerste plek.

Vervagende grenzen

Opvallend is dat de genres door elkaar vloeien. BLØF weet zich samen met urban-hitmachine Ronnie Flex de hitlijsten in te werken met een remake van hun Omarm. Diezelfde Ronnie Flex doet net zo makkelijk een duet met popzangeres Maan (Blijf Bij Mij) als met rapper Frenna (Energie) en scoort in beide gevallen een nummer 1-hit; hij is even credible op het hoofdpodium van familievriendelijke festivals als Pinkpop en Concert At SEA als op een hiphopevenement als WOO HAH! of een dancefestival als Mysteryland. Kraantje Pappie scoort samen met Chef’Special-frontman Joshua Nolet een hit met Liefde In De Lucht, Jan Smit zoekt het in een vijf jaar geleden onmogelijk geachte samenwerking met Alain Clark en Glen Faria (Ik Wil Slapen). 

Ook in de livemarkt zijn er steeds meer van dit soort kruisbestuivingen. Kensington verkocht onlangs de Johan Cruyff Arena uit, maar een jaar eerder mengde de band op diezelfde plek al rock met dance tijdens de Arena-show van Armin van Buuren. Bij het elders in deze special genoemde Boer On Toer mixt het concept Happy Høken gabber met boerenrock, en tijdens het Muziekfeest van het Jaar 2017 in de Ziggo Dome ging het publiek net zo los op de Nederlandstalige retropop van The Kik als op het volksere geluid van de bij The Voice furore makende Samantha Steenwijk. 

Inspirerende mix

Het gaat misschien wat ver om Buma NL daarin een aanjager te noemen, maar het valt niet te ontkennen dat de in 2015 ingezette verbredingskoers een bijdrage heeft geleverd. “Vanuit Buma Cultuur hebben we het samenwerken en openstaan voor elkaars werelden altijd gepromoot. We hebben actief benadrukt dat mensen in deze wereld niet met oogkleppen op moeten lopen en alleen naar het eigen genre kijken”, stelde Frank Helmink, directeur van het organiserende Buma Cultuur, vorig jaar tegenover Entertainment Business.

Nu onderstreept hij dat nog eens. Volgens hem is Buma NL juist door de smeltkroes van stijlen ieder jaar zo interessant. “Je krijgt een inspirerende mix van mensen die allemaal de Nederlandstalige muziek in het hart sluiten maar er ook een eigen interpretatie aan geven. Nergens anders kunnen deze artiesten elkaar op deze ontspannen wijze ontmoeten en ervaringen en ideeën uitwisselen.”

Smeerolie

Vorig jaar werd de ingezette trend van het uitwisselen van ervaringen een integraal onderdeel van Buma NL. Er werden in TivoliVredenburg drie mobiele studio’s ingericht, met daarin een professioneel productieteam en een selectie van talentvolle jonge artiesten uit diverse disciplines. Gedurende de conferentiedag hadden zij de opdracht een nummer te maken in de categorieën Nederlandstalige Pop, Levenslied en Nederlandstalig Alternatief. Dat was nog enigszins afgekaderd. Helmink zag destijds al de potentie om het breder te trekken. “Laat een urban producer zich eens buigen over een volkse track, zet een alternatieve artiest eens samen met een levensliedzanger, en laten we eens kijken wat er dan gebeurt! Wij willen de smeerolie tussen alle genres zijn.” Dit jaar wordt er dan ook een vierde studio bijgeplaatst, waarin een urban productieteam aan de slag gaat. De makers van de track die door een vakjury als de beste wordt beoordeeld, winnen een cheque ter waarde van 3000 euro van Sena Performers.

Brede opzet

Net als bij de vorige edities is ook nu weer gekozen voor een brede opzet. In TivoliVredenburg kunnen bezoekers uitgebreid netwerken of een bezoek brengen aan interactieve panels, discussies, master-classes, inspirerende keynote speeches en showcases. Tijdens Buma NL zijn er diverse Nederlandstalige radiozendersaanwezig, waaronder Sterren NL, die live uitzenden vanaf de zogeheten Mediaparade. Daarnaast zijn er ook diverse partijen die laagdrempelig advies geven aan artiesten of andere professionals in de Nederlands(talig)e muziekbranche, zoals Buma/Stemra, Sena, STOMP, Xenox Music Media, HitsNL en 100% NL. De dag wordt net als de voorgaande edities afgesloten met de Buma NL Awards show.