ADE 2018: een afscheid en een nieuw begin

woensdag 10 oktober 2018 - 17:00

De 23e editie van het Amsterdam Dance Event belooft de grootste ooit te worden. Met bijna 200 locaties, 2.500 artiesten en naar verwachting 400.000 bezoekers is het evenement opnieuw gegroeid. Het is tegelijkertijd de laatste keer dat oprichter en directeur Richard Zijlma aan het roer staat, en vormt het startschot voor ADE 2.0.

Nee, dat het Amsterdam Dance Event, zijn ADE, ooit uit zou groeien tot ’s werelds grootste clubfestival en de belangrijkste zakelijke conferentie voor elektronische muziek, dat had Richard Zijlma nooit kunnen bedenken toen hij als producent in 1995 in samenwerking met het destijds Stichting Conamus (en nu Buma Cultuur) geheten de eerste editie organiseerde. Niet dat hij bijzonder veel met dance had; hij en Conamus zagen dat er, ondanks het wereldwijde succes van sommige Nederlandse tracks en de DIY-mentaliteit in de dance, geen platform was waar makers en de opbloeiende dance-industrie elkaar konden ontmoeten en met elkaar werken. De traditionele muziekindustrie was nog helemaal niet ingesteld op dancemuziek, de gedachte was dat het om een trend ging die wel weer zou overwaaien. De dance-liefhebbers bleken echter early adopters te zijn, en trendsetters bovendien.

Driehonderd bezoekers
Bij die eerste keer werd in een hotel aan de Vijzelgracht in Amsterdam een bijeenkomst georganiseerd waar dj's hun tracks konden licenseren en artiesten met labels kennis konden maken. Zo kreeg de Nederlandse dancescene een duw in de rug gegeven – in eerste instantie artiesten en labels, later ook producers, uitgevers, labels, organisatoren, boekers en managers. Geheel in lijn met de taak die Buma Cultuur nog steeds heeft. Dat er een vervolg moest komen, was direct duidelijk. De tweede editie werd een jaar later gehouden in debatcentrum De Balie op het Leidseplein. Overdag was er een conferentie met een aantal sprekers en om en nabij de driehonderd bezoekers, ’s avonds waren er zo’n dertig optredens op drie locaties: Paradiso, Melkweg en discotheek Escape. Vanaf de vierde editie in 1998 werd Zijlma directeur van het festival waar hij zelf het startschot voor gaf.

Voor fans en professionals
In de jaren daarna groeide ADE uit tot het belangrijkste dance-evenement ter wereld en het grootste evenement voor de muziekindustrie in Nederland. Lag de focus bij de eerste editie nog op de creatieve kant, tijdens latere edities verschoof die richting e zakelijke kant, mede ingegeven door de enorme ontwikkelingen die de dance-industrie en nieuwe technologieën doormaakten. De oprichting van ADE viel samen met de doorbraak van internet, die ook de muziekindustrie op zijn kop zette. De invloed van die combinatie van muziek en technologie is tot op de dag van vandaag voelbaar en zorgt voor veel bedrijvigheid onder creatievelingen en zakenlieden.

Wie tijdens ADE door Amsterdam loopt, voelt de buzz en de energie waarvan de stad doortrokken is. Of het nu overdag is bij de locaties waar de conferenties plaatsvinden of ’s avonds door de hele stad, als conferentiegangers en bezoekers naar de vele venues trekken om optredens bij te wonen. Het event is een broedplaats voor ideeën. Je kunt er kennismaken met gelijkgestemden, nieuwe kennis vergaren, zaken doen, contacten onderhouden, vrienden ontmoeten en inspiratie opdoen. ’s Avonds kun je nieuwe shows van bekende artiesten bijwonen, op zoek gaan naar nieuw talent, nieuwe venues checken en bovenal genieten van muziek. Professionals en fans staan zij aan zij bij de sterren van nu en de helden van straks.

Een hoofdstedelijk feest
Voor de Amsterdamse venues is ADE een paraplu waaronder het fijn schuilen is. In de loop der jaren zijn steeds meer organisaties zich gaan liëren aan het evenement, al was het slechts in naam. Want: het event is hot, en wie erbij hoort, trekt bezoekers. Met 400.000 bezoekers voor het evenement en de mogelijkheid om onder de vlag van ADE je eigen feestje te blijven organiseren, is dat uitermate aantrekkelijk. De hoofdstad wordt als het ware overgenomen door het festival en is vijf dagen lang het Mekka van de dancemuziek. Als Amsterdam niet al internationaal op de kaart stond, dan zorgde ADE daar wel voor. Ook liet het evenement Nederlanders – onder hen zelfs enige Amsterdammers – op een nieuwe manier kennis maken met de hoofdstad; wijken werden door de komst van het festival veel beter zichtbaar voor uiteenlopende groepen mensen. Dat was goed te zien in Amsterdam Noord, waar het festival met programmaonderdelen en een heuse stadscamping neerstreek op de NDSM-werf tot aan Sloterdijk, met verschillende locaties voor avondprogramma’s.

Alle doelgroepen bediend
De afgelopen jaren heeft ADE het eigen platform groter gemaakt, door binnen de dagconferentie sub-conferenties te ontwikkelen voor specifieke doelgroepen binnen de dance-industrie. Dat was wenselijk ook, door de enorme professionaliseringsslag die zowel de muziekindustrie als de dance-industrie heeft gemaakt. Dance is de popmuziek van nu, met een bijpassende omvang, budgetten en evenementen. Die schaalvergroting is terug te zien in bijvoorbeeld het tweedaagse Amsterdam Music Festival in de Johan Cruijff ArenA, dat een compleet op zichzelf staand festival is binnen ADE. Het is ook te zien aan het conferentieprogramma van ADE, waar geïnteresseerden naar hartenlust aan cherrypicking kunnen doen en professionals zich kunnen concentreren op de programmaonderdelen en locaties die voor hen relevant zijn. Zij kunnen ervan op aan dat ze de juiste mensen zullen ontmoeten en de informatie vinden waarnaar ze op zoek zijn. Dat geldt behalve voor producer ook voor artiesten en songschrijvers.

Neem bijvoorbeeld het Sound Lab, waar ze zelf aan de slag kunnen of luisteren en kijken naar demonstraties van grote artiesten als Bonobo, Orbital en Sander van Doorn, ADE Beats voor de hiphopindustrie tot ADE Green, waar alles rond het hot topic duurzaamheid aan bod komt. Er is zelfs een heuse hackaton, die in het teken staat van auteursrechten en licensing. Studenten zijn welkom bij ADE University, waar ze met keynotes, Q&A’s en discussiepanels kennis maken met de dance-industrie. ADE Tech, waar startups en bedrijven hun nieuwe technologieën en oplossingen kunnen presenteren en er veel kennisuitwisseling plaatsvindt, heeft steeds meer aan terrein gewonnen. De drang om nieuwe technologieën te verwelkomen, omarmen en een podium te bieden, is in het DNA van het festival ingebakken. Muziektechnologieën zijn een industrie op zich geworden en ADE Tech is de plek waar op ook niet-muzikaal gebied de spannendste dingen gebeuren. Anders gezegd: wie wil weten wat er op technologisch vlak staat te gebeuren in de muziek- industrie, houdt zijn ogen en oren op tijdens ADE Tech.

Altijd de blik op de toekomst
De editie van dit jaar valt samen met het afscheid van Zijlma, die artistiek leider van Conservatorium Haarlem van Hogeschool Inholland wordt. Niet dat hij graag terugkijkt, zoals duidelijk uit zijn evenement spreekt: de blik is altijd op morgen gericht en nooit op gisteren. Ook de dancescene zelf kijkt liever vooruit. Als Zijlma straks de scepter heeft overgedragen, kan hij bogen op het organiseren van een evenement dat zijn weerga niet kent. Al die jaren heeft Zijlma de vinger aan de pols weten te houden in de opbloeiende dance-industrie en qua technologische ontwikkelingen. Daardoor heeft ADE zelf ook een sleutelrol kunnen vervullen in het genre en de industrie die het representeert en bedient.

Op eigen benen
Deze editie vormt ook het startschot van ADE 2.0, onder leiding van de nieuwe directeur Mariana Sanschotene, die van ID&T overkomt en officieel op 1 oktober in dienst is getreden. Sanschotene was bij ID&T onder meer verantwoordelijk voor de internationale uitbreiding van de festivals Sensation, Mysteryland en Q-Dance. Wat haar visie is voor ADE, zal vanaf volgend jaar duidelijk worden. De eerste verandering waar ze mee te maken krijgt, is de verzelfstandiging van ADE, dat daarmee onder de vleugels van Buma Cultuur vandaan komt. Er is een nieuwe Raad van Toezicht in oprichting, die zal worden aangevoerd door voorzitter Willemijn Maas, voormalig directeur AVRO en thans zelfstandig adviseur en toezichthouder. Maar dat gebeurt allemaal op de achtergrond. Eerst is het festival zelf aan de beurt. Met een overvol dag- en nachtprogramma, groter dan ooit en relevant als altijd belooft het een topeditie te worden. Beter had Zijlma niet kunnen afzwaaien, en Sanschote had zich geen beter begin kunnen wensen.