Dutchband houdt munten relevant

woensdag 10 oktober 2018 - 16:54

Bij ieder groot evenement – zo ook op ADE – laait de discussie op over de voordelen van contactloos betalen versus betalen met muntjes. Dutchband kiest niet definitief voor één van de twee, maar zet liever in op een oplossing waarmee de klant het beste is geholpen.

De festivalbezoeker is gewend aan het betalen met muntjes en accepteert dit systeem doorgaans. Maar soms hoor je toch opmerkingen als 'Ik heb altijd nog twee muntjes in mijn zak als ik naar huis ga, lekker makkelijk verdiend!' of 'Plastic muntjes? Alsof we het milieu nog niet genoeg vervuilen!' Michiel Fransen, managing director van Dutchband, snapt de commentaren, maar plaatst er tegelijkertijd een aantal kanttekeningen bij. “Waarom er gekozen is voor het betalen met munten, dat is inderdaad niet altijd direct zichtbaar voor de gemiddelde bezoeker. Maar als je kijkt naar de afwegingen van de festivalorganisator, voldoet het systeem aan de meeste van zijn eisen of is het in ieder geval een stuk beter dan de beschikbare alternatieven.”

Voor- en nadelen
Hoewel bezoekers eerst naar een muntenkassa moeten en de baromzet pas aan het eind van het evenement exact bekend is, zijn de voordelen doorslaggevend: het is een zeer robuust, makkelijk en goedkoop te implementeren, gecentraliseerd betaalsysteem, dat nauwelijks afhankelijk is van de technische infrastructuur. Voor de bezoekers werkt het intuïtief, waardoor ze makkelijker geld uit geven, in ongekend snelle transacties aan de bar. Daarnaast betekenen niet ingeleverde munten extra omzet voor de organisator en is vervalsing praktisch onmogelijk.

“Door continu te werken aan het verder verbeteren van de voordelen en reduceren van de genoemde nadelen, zorgen wij ervoor dat het muntensysteem de beste keuze voor de meeste organisatoren blijft. De afgelopen jaren hebben we daarin flinke stappen gemaakt. Ik noem bijvoorbeeld de pre-sale tokens die direct bij supersnelle QR-automaten afgehaald kunnen worden en de lopende ontwikkeling van geavanceerde 'weegemmers' die de baromzetten in realtime bijhouden. Verder zijn we constant aan het onderzoeken hoe we het werken met munten nog makkelijker, veiliger en milieuvriendelijk kunnen maken.”

Digitaal betalen aan de bar
Ondanks de overtuiging dat voor de meeste festivals het inzetten van munten de beste oplossing is, kan contactloos pinnen aan de bar voor sommige evenementen een interessant alternatief zijn. Daarom heeft Dutchband afgelopen seizoen op drie events zijn nieuwe direct PIN-systeem ingezet. “Als grootste leverancier van festivalpinapparatuur was de stap naar een eigen, speciaal voor festivals, ontwikkeld bar-kassasysteem voor de hand liggend. Dit stelt bezoekers in staat contactloos te betalen aan de bar. In de backend kan de organisator makkelijk per verkooppunt de menulijsten en prijzen inrichten en heeft hij tijdens het event direct inzicht in de omzetten per bar. De eerste ervaringen waren zeer positief en we zien veel mogelijkheden voor de uitrol van het systeem op events met niet tradioneel festivalpubliek.”

Meer informatie over Dutchband staat op hun website.